Yhdistys

60 vuoden matka sairaalakahvilasta henkilöstöravintoloiden huippuosaajaksi

Historiaa

”Kaikki alkoi kahvihampaan kolotuksesta. Tai itse asiassa kysymyksestä, miten palveltaisiin sairaalan potilaita, henkilökuntaa ja vieraita niin, että samalla tuettaisiin kansanterveystyötä”

Kioski avattiin elokuun 1. päivänä 1962. Ajan tyyliin tavarat olivat hyllyillä ja myyntipöydällä tiukasti lasiseinän turvassa. Myyjätär palveli asiakasta luukun takaa.

Lokakuun 15. päivänä samana vuonna avattiin Kahvikeidas, keskussairaalan sisääntuloaulaan sijoitettu kahvila. Helmikuussa 1963 aloitettiin kanttiinin pito myös Syöpäyhdistyksen sädehoitokodissa.

”Kahvila on hoidettava ensiluokkaisella tavalla”

Pohjois-Hämeen Kansanterveys ry:n perustajajäseninä toimi Suomen Syöpäyhdistyksen Tampereen osasto sekä Pohjois-Hämeen Sydäntautiyhdistys. Yhdistyksen tarkoitukseksi säännöissä määriteltiin ”Pohjois-Hämeen alueella asuvan väestön kansanterveyden vaaliminen erityisesti syöpä- sekä verisuonitautien torjumiseksi ja näiden sairauksien vahingollisten seuraamusten lieventämiseksi.”

Lähde ja viittaukset:
Raimo Seppälä, Kuppi kahvia terveydeksi
Pirkanmaan Kansanterveys ry 1962-2012

Pikante tänä päivänä

Tamperelaisissa Pikante-ravintoloissa tarjoillaan arkipäivisin yli 1500 lounasta ja 3000 kahvikupillista. Kuusi lounas- ja tilausravintolaamme ja kolme kahvilaamme tarjoavat kahvilapalveluita sekä aula-, kokous- ja tilaustarjoilupalveluita. Vastuullisen ravintolaketjumme toiminta on jatkunut jo yli 60 vuotta. Meidät tunnetaan vahvasta osaamisesta, herkullisesta mausta sekä ennen kaikkea ensiluokkaisesta asiakaspalvelusta. ”Meillä sinut huomataan” -visiotamme on toteuttamassa 50 alansa ammattilaista.

Teemme hyvää ja kannamme vastuumme

Pikante-ravintoloiden liikevaihdossa raha saapuu takaisin pirkanmaalaisten hyväksi. Tuemme sydän- ja syöpäjärjestöjen toimintaa, mielenterveystyötä sekä Taysin tukisäätiöitä.

Vastuullisuustyömme ytimessä on tasalaatuisuus, tasavertaisuus, terveellisyys sekä turvallisuus. Ympäristöstä huolehdimme ympäristöohjelmamme mukaisesti, ja olemme siitä saaneet Ekokompassi-sertifikaatin. Kotimaisuus on meille hyvin tärkeää, ja meillä tehdäänkin työtä Avainlipun alla.

Toiminta käynnistyi kioskilla ja kahvilalla Tampereen uuden keskussairaalan tiloissa vuonna 1962. Vuosittaiset lahjoituksen perustajayhdistyksille Hämeenmaan Sydänpiirille ja Pirkanmaan Syöpäyhdistykselle ovat keskeinen osa näiden yhdistysten toiminnan rahoitusta. Pirkanmaan Kansanterveys on tukenut nykyrahaksi muutettuna yli 7 miljoonalla eurolla Pirkanmaalaisten terveyden edistämistä näiden yhdistysten kautta.

Pirkanmaan Kansanterveys ry:n hallitukseen kuuluu  Jyrki Liljeroos (pj), Eero Nieminen (vpj), Juha Yli-Rajala, Minna Metsälä ja Päivi Lindén. Hallituksen sihteerinä toimii Liisa Siuvo.